De verkoper, een solo ondernemer of een gigantische onderneming, die zijn product, dienst of service aan gaat bieden door middel van een affilate hoeft niet actief betrokken te zijn bij de marketing van zijn of haar product. Zij staan een deel van hun omzet af aan de bemiddelaar en de externe adverteerder in ruil voor de sales die de tegenpartij creëren.
Bijvoorbeeld: de verkoper is een e-commerce bedrijf die pas gestart is met een dropshipping business. Hij wil graag een groter bereik dan dat hij nu heeft en schakelt de hulp in van een affiliate.
Ook deze kan of een individu of een groot bedrijf zijn. Deze partij is verantwoordelijk voor de marketing van het product of de dienst van de verkoper. Zij zorgen dat dit op een aantrekkelijke manier aangeboden wordt aan verschillende potentiële klanten. Dit kan door middel van bijvoorbeeld social media, blogs of websites. Wanneer dit product verkocht wordt heb je een consument/ koper.
Of de consument het nu door heeft of niet, zij zijn degene wat ervoor zorgt dat affiliate marketing bestaat. Zoals ik zojuist vertelde kwam de koper het product tegen via bijvoorbeeld social media, een blog of een website en door middel van een klik op het product wordt de potentiële koper doorgestuurd naar de website van de verkoper. Hier ronden zij hun aankoop af en is het cirkeltje van affiliate marketing rond.
De verkoper verkoopt zijn of haar product of dienst door middel van de hulp van een affiliate. Maar hoe wordt de affiliate nu betaald? Hier zijn drie manieren voor. De verkoper krijgt de verkoopprijs voor het product, maar moet natuurlijk een gedeelte afstaan aan de affiliate.