Clubhouse, 5 redenen waarom deze nieuwe social media Hype gaat floppen.

Digital Junkies > Trending  > Marketing  > Digital Marketing  > Clubhouse, 5 redenen waarom deze nieuwe social media Hype gaat floppen.

Clubhouse, 5 redenen waarom deze nieuwe social media Hype gaat floppen.

Wij als Digital Junkies konden er niet meer omheen. Overal waar we kwamen hoorden we de naam Clubhouse, elk artikel dat we lazen ging over Clubhouse. Heel de wereld is lyrisch over deze nieuwste social media trend. Clubhouse, in april 2020 gelanceerd door Paul Davison en Rohan Seth, is een IPhone-app waarop je kunt audio-chatten. Met een groei van 4,6 miljoen downloads in het begin van februari is het aantal wereldwijde downloads inmiddels opgelopen tot ver over de 8 miljoen.

Met dank aan social media expert Barbara Langendoen kregen wij als Digital Junkies toegang tot Clubhouse. Maar in tegenstelling tot vele andere blogs en artikelen over Clubhouse waren wij, Digital Junkies, niet zo’n fan van deze nieuwe trend. Hier volgen de vijf redenen waarom wij geen fan zijn en waarom wij denken dat Clubhouse zal floppen.

1. Fear Of Missing Out (FOMO)

 

We trappen af met het feit dat Clubhouse haar aantal downloads volledig te danken heeft aan het FOMO-principe waar ook wij, Digital Junkies, in zijn getrapt. Doordat je Clubhouse alleen binnenkomt door een uitnodiging van een huidige gebruikers en dat die gebruikers maar een aantal uitnodigingen kunnen versturen creëert Clubhouse voor heel de wereld het FOMO-principe.

Fear Of Missing Out is het gevoel van iets missen. Dit gevoel bestaat al heel lang maar sinds de opkomst van social media is Fear Of Missing Out echt een “big deal”

Een simpel voorbeeld hiervan is het moeten missen van een feestje op vrijdagavond omdat je op zaterdagochtend vroeg moet werken. Mensen die FOMO ervaren zullen wellicht toch naar dit feestje gaan door het gevoel dat zich bij hen ontwikkeld dat ze niets willen missen. En ook Clubhouse zorgt dus voor FOMO bij de niet gebruikers.

2. Privacy problemen

 

Zodra je een Clubhouse uitnodiging ontvangen hebt en jij je account aan gaat maken komen er een aantal notificaties naar voren. Door middel van Evil nudges stuurt Clubhouse je volledig in de richting van het kiezen voor de voor hun juiste knop. Zo vragen ze toegang tot je contacten. Middels een dikgedrukte “OK” en een wijzende vinger duwen ze je als het ware in de “juiste richting”. De andere optie “Don’t Allow” is niet dikgedrukt, wel kun je dit nog steeds kiezen.

Stel je wil een collega, vriend of vriendin uitnodigen voor de app. Dan heeft Clubhouse, je raadt het al, toegang nodig tot je contacten. Je zult dus uiteindelijk nog steeds toegang moeten geven aan Clubhouse. Al is dit nog lang niet het grootste probleem binnen de app. Zodra je toegang hebt gegeven heeft Clubhouse vanaf dat moment al je contacten binnen handbereik. Dit zijn telefoonnummers met namen, e-mailadressen en soms locaties van jouw contacten. Zelfs als die contacten niet eens een Clubhouse account hebben. Hier zijn wij, Digital Junkies, en vele anderen niet blij mee.

3. Clubhouse neemt op dit moment je audio op

 

Een van Clubhouse haar features is dat het live gesprekken zijn, in tegenstelling tot een podcast kun je het gesprek niet later terugluisteren. Maar wat jij niet kan, kan Clubhouse in dit geval wel. In een artikel van Inc. wordt vermeld dat het privacy beleid van Clubhouse aangeeft tijdelijk de audio in calls op te nemen in verband met het onderzoeken van eventuele incidenten. De audio wordt meteen verwijderd na het gesprek maar wanneer een luisteraar aangeeft dat er een incident plaatsvond in deze call wordt het gesprek opgenomen en later onderzocht.

 

Waar een X aantal gebruikers, waaronder wij, sceptisch over zijn is het feit dat Clubhouse enorm onduidelijk is wat er gebeurt met het gesprek, wat er onderzocht wordt en wat er met de gegevens van diegene in de call gebeurt.

4. Toekomstig verdienmodel

 

Clubhouse heeft op dit moment nog geen reclames, abonnementsvormen of andere verdienmodellen. Maar alles duidt erop dat het zich klaar maakt voor een toekomstig verdienmodel.

 

In het privacy beleid is aangegeven dat Clubhouse werkt met cookies, pixels, en tracking technologieën die monitoren wat jij binnen Clubhouse doet. Hoewel adverteerders nu nog geen toegang hebben tot Clubhouse zal dit binnenkort wel het geval zijn. Ook staat alvast in het privacy beleid aangegeven dat ze wellicht je persoonsgegevens en informatie over je activiteiten zullen delen met sociale media platformen en andere adverteerders. Dit alles om jou gepersonaliseerde advertenties te bieden op verschillende websites en sociale media platformen.

 

Dit alles duidt op het feit dat Clubhouse zichzelf aan het klaarmaken is om over jouw rug geld te gaan verdienen. Wanneer dit zal gaan door middel van het monitoren van je activiteiten, is iedereen het met ons eens dat dit veel transparanter zal moeten zijn dan wat ze nu laten zien.

5. Account verwijderen

 

In tegenstelling tot alle andere sociale media platformen vindt Clubhouse het niet nodig dat jij als gebruiker gemakkelijk je account kan verwijderen na bijvoorbeeld het lezen van dit artikel. Het verwijderen van je account op Clubhouse is complex. In je account menu wordt allesbehalve aangegeven waar jij je account kunt verwijderen.

Ben jij van plan je account te verwijderen? Verwijder niet alleen de app want dan zal Clubhouse je account en dus ook je data gewoon behouden.

 

Wil je nu je account verwijderen maar je weet niet hoe? Digital Junkies weet de oplossing. Via een mail naar support@alphaexplorationco.com kun je een aanvraag doen tot het verwijderen van je account. Dit kan wellicht dagen tot weken duren. Hoe lang precies? Dit weet niemand aangezien dit nergens aangegeven is.

 

Kortom, wij als Digital Junkies kijken nog erg kritisch naar Clubhouse en vinden dat er een hoop moet gebeuren wil het deze stijging in bezoekers vast kunnen houden. Door al deze problemen binnen de app kan Clubhouse wellicht de grootste social media flop worden van 2021.

Neem contact op!

Meer blogs lezen?

Mark Mesman
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.