Conversie optimalisatie (CRO)

Digital Junkies > Trending  > Marketing  > Digital Marketing  > Conversie optimalisatie (CRO)

Conversie optimalisatie (CRO)

CRO (Conversion Rate Optimization) is het verhogen van het percentage van het websiteverkeer dat daadwerkelijk converteert. Maar voordat we de conversie kunnen optimaliseren is het noodzakelijk te weten wat een conversie is. Conversies zijn bepaalde actiepunten die een gebruiker moet maken. Die acties zijn belangrijk voor je online succes. Enkele voorbeelden van conversies zijn:

 

  • Een aankoop;
  • Een aanmelding voor een service;
  • Het aanvragen van een offerte;
  • Het aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • Het doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • Een voorstel ontvangen;
  • Een app downloaden;
  • Et cetera.

 

Het verschil tussen micro- en macro conversies is dat micro conversies een kleine toegevoegde waarde hebben voor het succes van je website of campagne. Denk bijvoorbeeld aan een klik naar de volgende pagina op je website. Macro conversies hebben een grotere toegevoegde waarde voor je bedrijf. Deze conversies leveren vaak ook daadwerkelijk iets op. Denk hierbij aan het invullen van het contactformulier op je website.

 

Conversie optimalisatie wil dus zeggen dat de website wordt verbetert voor je klanten. Want zij zijn natuurlijk diegene die ook iets gaan kopen. Je probeert iets te verkopen dus is het jouw rol als marketeer of e-commerce manager het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de klanten. Zodat jij ze weet te verleiden tot een aankoop (conversie).

 

Het conversie optimalisatie proces zal ik hieronder nader verklaren aan de hand van vier stappen.

Data verzamelen & analyseren

 

Heel veel bedrijven slaan deze stap over en gaan meteen aan de slag met testen en implementeren. Maar om de conversie te kunnen optimaliseren is het ten eerste nodig om de huidige situatie te analyseren. Er zijn drie gebieden waar je data over kunt verzamelen. Wij zullen ze alle drie even aan bod laten komen.

  • Te beginnen met het bedrijf. Je gaat hiervoor ten slotte de conversie optimaliseren. Je onderzoekt vragen als: Wat zijn de doelstellingen van het bedrijf? Wat zijn de unique selling points (USPs) van het bedrijf ? En hoe wil het bedrijf uitstralen naar de buitenwereld?
  • Om de conversie te optimaliseren moeten we natuurlijk ook de website analyseren. Hoe ziet de sales funnel op de website eruit? Hoe is het huidige verkeer op de website? Hoeveel bezoekers zijn er? Waar komen de bezoekers vandaan? En via welk platform bezoeken zij de website?

 

  • Ook moet er informatie verzameld worden over de klanten. Wat houdt de bezoekers tegen om uiteindelijk niet tot aankoop over te gaan? Dit is misschien wel de belangrijkste vraag die je kunt onderzoeken en analyseren. Dit kun je doen door een enquête bijvoorbeeld.

Hypotheses opstellen en testvragen maken

 

Doordat je zojuist alles geanalyseerd hebt en een hele hoop data verzameld hebt zal de rest van het proces secuurder verlopen. In stap twee is het de bedoeling om met de informatie die je hebt jezelf af te vragen wat je wil gaan testen en wie je gaat testen

 

  • Wat gaan we testen?

Ga terug naar alle verzamelde gegevens en informatie en kijk naar opvallende en terugkomende punten. Dit zijn de dingen die je wilt verbeteren door middel van testen. Een voorbeeld hiervan is dat je bijvoorbeeld tegenkomt dat klanten het niet prettig vonden dat zij hun geld niet terugkregen na het retourneren en in plaats daarvan een waardebon kregen.

 

Een ander voorbeeld van feedback is dat klanten het niet duidelijk vonden waar zij hun kortingscodes op de site konden invoeren. Al deze feedback en informatie die je hebt verzameld zijn dingen die je kunt onderzoeken en waar je hypotheses voor kunt schrijven.

 

  • Wie gaan we testen?

Een veel gemaakte fout is om nieuwe website bezoekers in hetzelfde onderzoek te plaatsen als terugkerende website bezoekers. Nieuwe bezoekers in dezelfde test stoppen zorgt voor onbetrouwbare resultaten. Vraag je dus goed af wie je met welk onderzoek afneemt.

 

Aan de hand van deze vragen en informatie ga je hypotheses opstellen.

Een hypothese is een voorlopige stelling waarin je aangeeft wat je verwacht te vinden in je onderzoek. Door middel van onderzoek ga je deze hypothese vervolgens testen waarna je uiteindelijk bepaalt of je hypotheses juist waren.

Implementatie

 

Om uiteindelijk te kunnen gaan testen of je verbeteringen en optimalisaties gewerkt hebben zullen we eerst moeten gaan implementeren. Je hebt dus verschillende veranderingen gemaakt aan je website die je nu online gaat zetten. Zo heb je bijvoorbeeld aangepast dat klanten hun geld terug kunnen krijgen na het retourneren. Of heb je het duidelijker gemaakt waar mensen hun kortingscode kunnen invoeren.

TIP: Zorg dat je de implementaties van de verschillende veranderingen op webpagina’s op alle mogelijke webbrowsers getest hebt zodat deze overal goed werken. Denk hierbij aan het testen op mobiel of desktop, Internet of Google Chrome, et cetera.

Ook kun je voor het testen van nieuwe webpagina’s gebruik maken van zogenoemde website usability testers. Dit zijn verschillende testers die de gebruiksvriendelijkheid van je website testen. Denk hierbij aan eye of mouse trackers.

Retrospective

 

De website optimalisatie begon bij het analyseren van de huidige situatie. Hierop volgend werden er hypotheses en voorafgaande vragen vastgesteld. Toen ging je implementeren en testen door middel van website usability programma’s en werden de vastgestelde fouten op de website verbeterd.

 

Nu is het van belang om te kijken of alle veranderingen hebben gewerkt. Dit bepalen we aan de hand van het conversie optimalisatie ratio.

Het CRO-ratio is het aantal website bezoekers gedeeld door het aantal conversies. Voorbeeld: met 1000 websitebezoekers waarvan 10 websitebezoekers een offerte aanvragen spreek je over een CRO-ratio van 1%.

 

Uiteindelijk ga je dus kijken of de CRO-ratio verbeterd is en of de vastgestelde hypotheses kloppen. Als de hypotheses niet waar blijken te zijn, blijf doorgaan met testen en vraag jezelf af waarom ze niet kloppen. Implementeer dit in de volgende test. Conversie optimalisatie is niet een proces van een aantal uren maar dit kan vele pogingen en vele mislukkingen hebben.

 

Benieuwd naar de mogelijkheden van conversie optimalisatie voor jouw bedrijf? Of wil je graag de eerste voorzichtige stappen zetten? Wij, Digital Junkies, denken graag met je mee onder het genot van een kop koffie. Neem nu contact met ons op!

Neem contact op!

Meer blogs lezen?

Mark Mesman
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.