In Google en Bing adverteren m.b.v. Search Engine Advertising (SEA)

Digital Junkies > Trending  > Marketing  > Digital Marketing  > In Google en Bing adverteren m.b.v. Search Engine Advertising (SEA)

In Google en Bing adverteren m.b.v. Search Engine Advertising (SEA)

SEA staat voor Search Engine Advertising, zoekmachine adverteren in het Nederlands. Door gebruik te maken van SEA kun je via Google of Bing een specifieke doelgroep bereiken die bij jouw aanbod past. Wat SEA allemaal inhoudt en hoe het werkt leggen we uit in deze blog. Een kanttekening; we proberen het zo eenvoudig mogelijk uit te leggen want er komt heel wat bij kijken om de advertenties succesvol in te zetten.  

Zoekmachine adverteren: het gaat om relevantie en kwaliteit

 

SEA is simpel gezegd het adverteren in zoekmachines tegen betaling. Sommigen gaan ervan uit dat de adverteerder die het meeste betaalt bovenaan komt en daarom de meeste website bezoekers krijgt. Maar zo simpel is het niet. Relevantie en kwaliteit spelen een belangrijke rol.  

Aan iedere advertentie koppel je zoekwoorden. Als iemand een van deze ingestelde zoekwoorden opzoekt kan jouw advertentie getoond worden. Zoals hieronder, Spa Service Center doet onder andere jacuzzi en spa onderhoud. De kunst is om de advertentie zoveel mogelijk bovenaan te tonen tegen zo laag mogelijke kosten zodra op relevante zoektermen wordt gezocht.  

Er zijn verschillende instellingen noodzakelijk om tot een goede advertentie en rankschikking te komen. Wat er onder andere kan worden ingesteld: tijden, locaties en apparaten. Het is belangrijk om de juiste doelgroep te bereiken en zo weinig mogelijk advertentiebudget te verspillen. Als er op de advertentie wordt geklikt moet er een bepaald bedrag worden betaald door de adverteerder. Dit bedrag varieert enorm. Het hangt af van de kwaliteit van de advertentie en hoeveel andere adverteerders meebieden. Er kan precies vastgesteld worden hoeveel er dagelijks uitgegeven mag worden, dus je komt niet voor verassingen te staan.  

Twee populaire zoekmachines: Google en Bing

 

In Nederland zijn er eigenlijk maar twee zoekmachines relevant: Google en Bing. 92% van de Nederlanders maakt gebruik van Google en maar 7% van Bing. Dit is voor Digital Junkies de reden dat wij voornamelijk gebruik maken van Google. Bing is iets groter in het buitenland waardoor het aantrekkelijk is om op Bing te adverteren als er internationaal moet worden gecommuniceerd. Een andere reden is als Google qua zoekvolume niet meer toereikend is. 

Waarom zou ik adverteren?

Denk er maar eens over na wat je zelf allemaal opzoekt op internet. Bijvoorbeeld het adres van de winkel waar je naar toe gaat. Kun je een bepaald product niet vinden in de winkel of heb je weinig tijd, dan gebruik je meestal Google. Vaak klik je dan  op een van de eerste sites die enigszins aansluit op je zoekopdracht.

Om de concurrentie voor te blijven wil je dus op de eerste pagina van Google staan en het liefste bij de bovenste vertoningen. Via SEA zorgen wij ervoor dat jouw advertentie bovenaan komt te staan bij relevante zoekopdrachten. Ook kunnen we ervoor zorgen dat diegenen die je website eerder hebben bezocht eerder een zoekadvertentie te zien krijgen, zo hou je klanten en prospects zo lang mogelijk vast. Zelfs kunnen we adverteren in bepaalde doelgroepen die door eerder zoekgedrag door Google zijn bepaald. Op die manier kun je nog gerichter te werk gaan. 

Maar ik wordt organisch (niet betaald) al erg goed gevonden, dan is het toch helemaal niet nodig? Het is heel goed dat je een goede balans hebt tussen betaald en niet betaald verkeer.  Verschillende onderzoeken tonen aan dat er synergie ontstaat; doe je beide dan loopt je omzet dus flink omhoog. En je kunt nooit op alle relevante termen bovenaan komen in de zoekmachines. Het is dus wel degelijk van belang om te adverteren.

SEA versus SEO (ofwel paid versus organisch)

 

Vaak is er verwarring; wat is nu SEO en wat SEA? SEO betekent Search Engine Optimization. Bij SEO gaat het om ervoor te zorgen dat je website gratis (organisch) beter getoond wordt. Daarvoor moet wel het een en ander gebeuren. Bijvoorbeeld is het van belang dat de site aan een aantal technische vereisten voldoet en met name moet de content aantrekkelijk geschreven worden.

SEA en SEO versterken elkaar; bijvoorbeeld kun je leren van de resultaten die je m.b.v. SEA behaalt; welke zoekwoorden werken goed en welke juist minder? De zoekwoorden die goed werken kun je gebruiken om de content op je website te optimaliseren. Er is geen direct verband tussen SEA en SEO. Dat wil zeggen; het is niet zo dat als je adverteert je website direct beter presteert in de organische zoekresultaten. Maar indirect is er zeker een verband; doordat je adverteert wordt je site vaker bezocht, populairder en daardoor belangrijker voor Google. Indirect word je uiteindelijk ook organisch beter gevonden. Op den duur is het belangrijk dat er een goede balans ontstaat tussen SEA en SEO.  

Google Ads 

 

Om in Google te adverteren maken wij gebruik van Google Ads (vroeger Google AdWords genoemd). Google Ads draait met name om zoek-advertenties maar er is nog veel meer mogelijk, denk aan Display en Video advertenties).

Wij maken een advertentie aan en stellen alles in. Om jouw advertentie te beoordelen kijkt Google naar 3 punten: 

      1. De hoogste bieder. (Je stelt een maximum budget in per klik en Google kijkt wie het meeste bereid is om te betalen.) 

 

      2. Een kwaliteitsscore, hierbij wordt er gekeken naar de volgende punten: 

    • De verwachte klikfrequentie (CTR) 
    • Relevantie van de advertentie (hoe goed past de advertentie bij het zoekwoord dat is opgezocht) 
    • Ervaring op bestemmingspagina (de kwaliteit van de bestemmingspagina en hoe relevant is de pagina voor de bezoeker)

     3.  Het verwachte effect van de advertentie-extensies en andere indelingen. (Je kunt extra informatie toevoegen aan de advertenties (extensies) zoals links of een telefoonnummer) 

De scores van deze 3 factoren worden bij elkaar gevoegd en op basis hiervan worden de plaatsen van iedere advertentie bepaald. Wij kijken regelmatig naar hoe de score is van iedere advertentie en optimaliseren deze. 

Bij een advertentie in Google moet je een advertentiekop en tekst instellen. Maar je kunt ook extensies toevoegen. Extensies zijn extra aanvullingen bij de advertentie zoals informatie-extensie (extra informatie over het bedrijf), sitelink-extensie (links naar een specifieke pagina of de openingstijden van het bedrijf). Zo zijn er nog veel meer mogelijkheden om de advertentie extra aan te vullen. 

Voor de advertentie van Berry Bikes hebben wij er bijvoorbeeld voor gekozen om locatie en openingstijden toe te voegen.

Lokaal adverteren via Google 

 

Naast de zoekwoord-advertenties biedt Google ook specifieke mogelijkheden voor lokale ondernemingen om betere zichtbaarheid te krijgen. Bijvoorbeeld als je eigenaar bent van een fietsenwinkel. Wij kunnen ervoor zorgen dat jouw zaak beter wordt weergegeven als mensen in de buurt zoeken naar “fiets kopen”. Wij stellen een straal in waarin de locatie van de onderneming getoond moet worden. Door zo te adverteren worden de fysieke bezoeken aan de winkel verhoogd, er wordt meer naar jouw bedrijf gebeld door mensen uit de buurt. En mensen komen op deze manier te weten waar jouw bedrijf zich heeft gevestigd. 

Dit zijn nog maar enkele voorbeelden van de vele mogelijkheden. 

 

Wij zetten campagnes gedegen en gestructureerd op en geven je inzicht in hoe het werkt. Een voorwaarde van succes. Maar al te vaak zien we in bestaande campagnes dat de basis te vlug en niet goed is opgezet, succes blijft uit en daardoor worden de mogelijkheden onderschat. En de zogenaamd “slimme” campagnes die door Google automatisch worden opgezet? Helaas, dat zorgt voor teveel verlies aan budget. Met de juiste instellingen kom je er wel. Dat kost tijd en aandacht. Wij helpen je graag om er wel een succes van te maken. 

Lees ook onze andere blogs!

Tim Roovers
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.