Influencer marketing

Digital Junkies > Trending  > Marketing  > Digital Marketing  > Influencer marketing

Influencer marketing heeft zich de afgelopen jaren enorm ontwikkeld. In 2020 is er wereldwijd naar schatting maar liefst 5 tot 10 miljard euro in geïnvesteerd. Het concept “influencer marketing” is niets nieuws. Vroeger werd men al beïnvloed door een leider of iemand met veel macht. Iemand waar tegenop gekeken werd. Het verschil met vroeger is dat deze personen zich nu veel vaker online bevinden. Influencers zijn veelal actief op sociale media platformen zoals Instagram, Facebook, Snapchat, TikTok of Pinterest.

Influencers hebben over het algemeen een grote achterban en een hoge geloofwaardigheid. Deze geloofwaardigheid is zeker hoog bij de influencers met een jonge doelgroep. De meeste influencers hebben vertrouwen opgebouwd bij zijn of haar achterban en weten exact de wensen en behoeften van hun volgers. Om deze reden is het belangrijk de juiste influencer te vinden voor het promoten van jouw product of merk.

Verschillende type influencers

Als marketeer is het van belang een influencer te vinden die volledig in lijn staan met jouw merkidentiteit. Hierdoor zal je de juiste doelgroep benaderen. Je hebt niet altijd de influencers nodig met het grootste bereik of de meeste likes. Het is wel van belang dat je een influencer kiest met een hoge engagement ratio. Met “engagement ratio” wordt bedoeld het percentage van de volgers dat daadwerkelijk reageert en likes geeft, dus de engagement delen door het aantal volgers.

 

We onderscheiden drie verschillende soorten influencers:

  • Micro-influencers zijn influencers met een klein bereik. Zij hebben onder de 10.000 volgers. Wel hebben deze influencers vaak een specifiek aandachtsgebied (niche) waar zij over posten en hebben dus een hoge geloofwaardigheid bij de doelgroep als posts gaan over wat hun kenmerkt.

 

  • Power-middle influencers hebben een klein tot middelgroot bereik met een aantal volgers dat varieert tussen de 10.000 en 250.000. Zij zijn niet bepaald mega bekend of zijn de grootste BN’ers van Nederland maar ook deze hebben regelmatig een hoog engagement en een hoog vertrouwen bij hun achterban.

 

  • Macro-influencers zijn de absolute top. Zij hebben een gigantisch bereik met volgers boven de 250.000. Zij hebben misschien wel het grootste bereik en dus zal jouw advertentie door een grotere groep mensen gezien worden. Maar zij hebben vaak niet hetzelfde hoge vertrouwen als de power-middle influencers.

 

Er zijn dus veel verschillende influencers. Het is erg belangrijk om voor jouw product of dienst de juiste influencer te kiezen. Ieder heeft zijn eigen voordelen en nadelen. Zo zijn de kleine influencer wat goedkoper als de andere en hebben de grotere influencers weer meer bereik.

Voordelen influencer marketing

 

Het belangrijke van influencer marketing is dat je een goede band creëert met je influencer waarin je voor je merk en voor de influencer in kwestie toegevoegde waarde creëert. Enkele voordelen van influencer marketing voor je merk zijn:

 

  1. Hoge kwaliteit content

Onderschat nooit het belang van goede content. En onderschat zeker niet de kwaliteit content die influencers maken. Influencers weten exact wie hun volgers zijn en wat zij willen. Zij zijn de expert binnen hun niche en weten precies hoe ze hun publiek het beste iets kunnen vertellen over jouw product of dienst.

 

  1. Hogere “return on investment”

In vergelijking met de traditionele manieren van adverteren heeft influencer marketing een veel hogere ROI (return on investment). Volgens een onderzoek van Patrick Coffee heeft influencer marketing per dollar een ROI van $6,50. Dit is vele malen hoger dan de traditionele vormen van Digital Marketing.

 

  1. Vertrouwen verhogend

Vertrouwen genereren kost tijd en met behulp van influencers gaat dit veel sneller. Als een influencer positief vertelt over een merk, geeft het vertrouwen bij zijn of haar volgers en zal daarmee ook het vertrouwen in jouw merk of bedrijf toenemen. Het is nog steeds van belang de influencer te kiezen met de juiste volgers.

 

  1. Tijdbesparend

Content creëren op je sociale media platformen kost veel tijd. Het opzetten van Google Ads campagnes kost nog meer tijd. Het creëren van campagnes op sociale media kost ook veel tijd. Wanneer je werkt met een influencer hoef je je geen zorgen te maken over het genereren van content. Een influencer weet precies welke content de doelgroep het beste bereikt en zullen voor jouw bedrijf of merk de meest geschikte content maken.

Een voorbeeld van influencer marketing

 

Nu hebben we verteld wat influencers zijn, wat voor soort influencer er zijn en wat de voordelen van influencer marketing zijn. Maar wat zijn nu voorbeelden van influencer marketing?

Een perfect voorbeeld van een macro-influencer is Kim Kardashian. Zij staat op plaats zeven van de top 10 influencers in 2020 met 206 miljoen volgers. Een gigantisch bereik waar hoogstwaarschijnlijk een enorm prijskaartje aan zal hangen. Op een van haar posts, te zien in de afbeelding hiernaast promoot ze een product voor je haren van Sugarbearhair. Met 944 duizend likes in negen weken is dit enorm veel gezien en gedeeld.

Laten we een iets relevanter voorbeeld nemen met influencers in Nederland. Een voorbeeld van een power-middle influencer in Nederland is Jurrien Hendrikx. Met een bereik van 90 duizend volgers en een trouwe achterban is hij ook interessant voor bedrijven. Niet zo duur als de macro-influencers maar toch een groot bereik. Hij promoot op de foto het bedrijf Kochmedia Benelux met het computerspel Ride 4.

Hoeveel kost een influencer?

 

Er hangt geen specifiek prijskaartje aan de promotie van een influencer. Velen houden stil over hoeveel ze verdienen per post of per promotie. En ook valt er geen prijskaartje aan te hangen. Je hebt zoveel verschillende samenwerkingen. Van één post, tot twintig posts. Een YouTube video, een Instagram verhaal, et cetera. Wat tegenwoordig veel gebruikt wordt door bedrijven en merken is dat zij bijvoorbeeld één cent betalen per volger. Of 100 Euro per 10.000 volgers. Maar zoals ik al zei, dit verschilt per influencer, per land, per bedrijf, per promotie en per type campagne.

Hoe te beginnen?

 

Nu je weet wat influencer marketing betekent, kun je voor je bedrijf of organisatie gaan beslissen hoe jij het kunt gaan gebruiken. Allereerst is het van belang om je doel te bepalen. Wil je bijvoorbeeld je sales verhogen? Of je merkbekendheid omhoog krikken. Brand awareness verhogen of e-mail aanmeldingen aanmoedigen.

 

Hierna kun je beginnen met het scouten naar potentiële influencers die perfect samengaan met jouw bedrijf of merk.

 

Ben je benieuwd naar de mogelijkheden van influencer marketing voor jouw bedrijf? Of wil je graag de eerste voorzichtige stappen zetten? Wij kunnen je vertellen dat dit qua budget binnen ieders bereik ligt. Wij, Digital Junkies, denken graag met je mee onder het genot van een kop koffie of thee. Neem nu contact op!

Neem contact op!

Meer blogs lezen?

Mark Mesman
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.