LinkedIn Adverteren

Digital Junkies > Trending  > Marketing  > Digital Marketing  > LinkedIn Adverteren

LinkedIn is het grootste en snelst groeiende sociale media netwerk voor professionals. Met meer dan 5.000.000 Nederlandse gebruikers dachten wij dat niemand er meer omheen kon.

Maar dit weekend tijdens een corona-proof borrel raakte ik in gesprek met iemand die nog nooit gehoord had over de mogelijkheden van LinkedIn en het adverteren op dit populaire platform. Hij zag LinkedIn nog steeds zoals het 10 jaar geleden was en zag er totaal geen potentie in. Na een poging om het uit te leggen (met wat rumoer op de achtergrond) besloot ik deze blog te schrijven. Om zo in een notendop de mogelijkheden van het adverteren op LinkedIn aan iedereen te laten zien.

Een LinkedIn bedrijfspagina maken is volledig gratis. Je kunt er een nieuwe doelgroep via Linkedin mee bereiken en in contact komen met je klanten. Om een bedrijfspagina te kunnen maken heb je eerste een persoonlijke profielpagina nodig. Vervolgens kun je starten met adverteren door een advertentie-account aan te maken.

Doelstelling

 

De eerste stap van je LinkedIn-campagne is het kiezen van een doelstelling. LinkedIn biedt drie verschillende hoofddoelen met daaronder elk haar eigen sub-doel.

 

  1. Het eerste doel is brand awareness maximaliseren. Met dit doeleinde verhoog je je merkbekendheid, zichtbaarheid en share of voice.
  2. Overweging opwekken bij je doelgroep. LinkedIn biedt hiervoor drie mogelijkheden. Je kunt je focussen op website bezoekers verhogen, de engagement of video views verhogen. Diepere engagement verbetert de relatie met bijvoorbeeld een potentiële klant.
  3. Het laatste doeleinde is conversie creëren. LinkedIn biedt hier twee mogelijkheden. Allereerst kun je kiezen voor het genereren van leads direct in het Linkedin platform. Ten tweede heb je een mogelijkheid om website conversies te genereren. Je doel hierbij is om bezoekers naar je website te leiden en ervoor te zorgen dat ze hun gegevens via de site achterlaten.

Doelgroep

 

De tweede stap van een LinkedIn-campagne is het bepalen van je doelgroep. Je kunt de doelgroep bepalen aan de hand van vele segmentatiecriteria. Bepaal wie je doelgroep is aan de hand van kenmerken. Bijvoorbeeld het bedrijf, opleidingsniveau, functie, werkervaring of demografische gegevens. LinkedIn biedt een eindeloze reeks aan criteria.

Advertentieformat

 

LinkedIn kent een aantal advertentie formats. Je kunt je advertentie inrichten zoals jij dat wil. Je kunt adverteren met één afbeelding of juist met een afbeeldingencarrousel. Of maak een videoadvertentie die in de nieuwsfeed getoond zal worden. Ook hier biedt LinkedIn weer talloze mogelijkheden. Het is belangrijk dat je het juiste format kiest bij de juiste advertentie.

Budget en schema

 

LinkedIn biedt diverse manieren om je budget voor je campagne te bepalen. Kies voor een dagelijks budget of totaalbudget. Ook kun je deze twee combineren tot een dagelijks budget met uiteindelijk totaalbudget. Het budget bepaal je uiteraard volledig zelf. Bij het schema krijg je de mogelijkheid de campagne voortdurend door te laten lopen vanaf een bepaalde datum. Of je kunt een campagne plannen met begin- en einddatum.

LinkedIn veiling

 

LinkedIn werkt volledig op basis van second price bidding wanneer er meerdere adverteerders strijden voor een plaats op de feed bij dezelfde doelgroep. Second price bidding houdt in dat je alleen de minimumprijs betaald boven de op een na hoogste bieder. Als jij voor jouw campagne tien euro biedt en de volgende hoogste bieder biedt acht euro, win jij de campagne veiling en betaal je 8.01 euro.

 

Dit is één deel van de strijd. Het andere gedeelte van de veiling is een score naar mate hoe relevant je bent. Een vermenigvuldiging van je relevantiescore en je bod komt uit op een zogenoemde “stack rank”. De winnaar met de hoogste score wint de LinkedIn veiling en zijn of haar campagne verschijnt in de feed.

 

De Linkedin veiling werkt overigens geheel automatisch, je hoeft dus niet achter je scherm te blijven zitten om tegen andere adverteerders op te bieden.

Live gaan

 

Nu je doelstelling hebt gekozen, je doelgroep en format bepaald hebt, je budget en schema vastgesteld hebt. Is het tijd voor een volledige review van je campagne. Dit doe je voordat je hem online zet. LinkedIn geeft de mogelijkheid om in één oogopslag alle instellingen van je campagne te zien. Nu is er nog één ding te doen. Zet je campagne online!

Campaign Manager

 

Nu je campagne online staat kan het echte werk beginnen. Het monitoren en meten van je prestaties is van belang om je resultaten continu te verbeteren. LinkedIn geeft met de “Campaign Manager” pagina de mogelijkheid je resultaten te monitoren en te meten. Op deze pagina heb je al je campagnes bijeen op één pagina. Zo kom je er achter welke campagnes werken en welke totaal niet aanslaan.

Benieuwd naar de mogelijkheden van LinkedIn Advertising voor jouw bedrijf? Of wil je graag de eerste voorzichtige stappen zetten? Dit ligt qua budget binnen ieders bereik. Wij, Digital Junkies, denken graag met je mee onder het genot van een kop koffie. Neem nu contact op!

Neem contact op!

Meer blogs lezen?

Mark Mesman
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.