Het concept van ‘marketingautomatisering’ is niet eenvoudig in een paar zinnen samen te vatten. Technopedia biedt de volgende beknopte definitie:
“Marketingautomatisering is het gebruik van software en web-based services voor het uitvoeren, beheren en automatiseren van marketingtaken en -processen. Het vervangt handmatige en repetitieve marketingprocessen (e-mails, social media, bepaalde website acties) door speciaal ontwikkelde software en applicaties die gericht zijn op performance.”
Er zijn ruwweg drie categorieën van marketing automation:
Hierbij gaat het om het gebruik van trackingcodes om het online gedrag van klanten te volgen. Marketeers kunnen vervolgens patronen analyseren en identificeren die ze uiteindelijk gebruiken om op gedrag gebaseerde marktsegmenten te creëren.
Amazon was misschien wel de eerste grote organisatie die dit goed deed. Tegenwoordig geven de meeste Amazon-klanten toe dat Amazon’s kennis van hun gedrag in het verleden de gebruikerservaring heeft verbeterd door extra interessante items aan te bevelen, herinneringen te sturen, op de hoogte te houden van prijsaanpassingen en meer.
Hierbij richt marketing automation zich op het verplaatsen van potentiële klanten van de bovenkant van de verkooptrechter (awareness-fase) naar de onderkant van de trechter (sales-fase). Dit wordt gedaan door segmentatie en warm houden op basis van interesses, het kwalificeren van leads op basis van intentie en te converteren op basis van houding en gedrag.
Geautomatiseerde business development is afhankelijk van e-mail, sociale media, zoekmachineoptimalisatie en contentmarketing om het te laten werken.
Workflow automatisering verwijst over het algemeen naar interne processen zoals budgettering, de marketingkalender, digital asset management en al het andere dat voornamelijk grotere organisaties nodig hebben om complexe marketingafdelingen te runnen.
Tegenwoordig is deze technologie ook veel toegankelijker geworden voor het MKB. Toch zal de meerderheid van de bedrijven de grootste impact halen uit tools en processen die beschikbaar zijn via marketing intelligence en business development.
CRM staat voor Customer Relationship Management. CRM en marketing automation sluiten op elkaar aan. Maar het doelen en de gebruikers zijn verschillend. Waar marketing automation tooling met name door marketeers gebruikt wordt, is CRM een tool voor de sales organisatie. M.b.v. CRM software worden alle interacties met prospects en klanten vastgelegd. Hierbij gaat het b.v. om gesprekken, offertes, en afspraken.
Bij zowel marketing automation als CRM is schaalbaarheid de belangrijkste reden voor het gebruik van software.