Conversie optimalisatie (CRO)

CRO (Conversion Rate Optimization) is het verhogen van het percentage van het websiteverkeer dat daadwerkelijk converteert. 

 

Conversie optimalisatie wil zeggen dat je je website gaat verbeteren voor je klant. Want zij zijn natuurlijk diegene die ook iets gaan kopen. Je probeert iets te verkopen dus is het jouw rol als marketeer of e-commerce manager het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor de klant. Zodat jij ze weet te verleiden tot een aankoop (conversie). Hieronder zullen vier voordelen van conversie optimalisatie opgesomd worden.

Omzet verhogend

Met een simpel rekensommetje laat ik je zien dat er zeker toegevoegde waarde is door conversie optimalisatie en dat er een hogere omzet te behalen valt. Je webshop heeft bijvoorbeeld 500 bezoekers met een conversie ratio van 10%. Dit houdt in dat 50 bezoekers daadwerkelijk overgaan tot aankoop. Met hetzelfde aantal bezoekers maar een hoger conversie ratio zal je een hogere omzet behalen.

 

500 website bezoekers x 10% conversie ratio = 50 aankopen

500 website bezoekers x 20% conversie ratio = 100 aankopen

Kosten verlagend

Door het verhogen van je conversie ratio zullen niet alleen je aankopen en dus je omzet stijgen. Het verlaagt daarnaast ook meteen de kosten per conversie. Als je je conversie ratio verdubbeld zullen je kosten per conversie halveren.

Het beter leren kennen van je doelgroep

Naast alle cijfertjes is het natuurlijk ook van groot belang dat je je klantenkring en doelgroep veel beter leert kennen door middel van CRO. Het voordeel hiervan is dat je nu bijvoorbeeld je klantenservice kunt verbeteren. Dit is zeker niet het enige en eigenlijk kun je elk aspect van je bedrijf verbeteren wanneer je je klanten beter leert kennen.

Vertrouwen verhogend

Het verhogen van het vertrouwen bij je klanten is natuurlijk enorm belangrijk. Wanneer klanten tevreden zijn over het verloop van zijn of haar aankoop. En alles wat in de “sales funnel” zit soepel verliep zal het vertrouwen voor de klant bij jou website verhogen. Dit zorgt uiteindelijk voor terugkerende loyale klanten.