Search Engine Optimization (SEO)

Digital Junkies > Trending  > Marketing  > Digital Marketing  > Search Engine Optimization (SEO)

Search Engine Optimization (SEO)

SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Met SEO wordt er gefocust op jouw website zo hoog mogelijk te vertonen in de zoekmachines (voornamelijk Google) bij relevante zoekopdrachten. Het is uiteraard voor iedere organisatie van groot belang om goed vindbaar te zijn op internet.

Hoe werkt SEO?

 

Het doel van SEO is om meer potentiële klanten naar jouw website of webshop te trekken. Er moet rekening gehouden worden met veel factoren. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een heleboel technieken om er voor te zorgen dat de website of webshop zo hoog in de zoekmachines wordt getoond.

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) bestaat uit veel verschillende onderdelen. Hieronder worden de 3 belangrijkste onderdelen uitgelegd:

  • Content: de content op de website moet van goede kwaliteit zijn.
  • Technische optimalisatie: de website moet technisch in goede staten zijn anders kan de zoekmachine de website misschien niet lezen.
  • Autoriteit: de betrouwbaarheid van de website.

Laten we even verder inzoomen op deze 3 verschillende onderdelen.

Het is van belang om jouw klanten een zo goed mogelijke ervaring te bieden op je website. Bij content wordt er gekeken naar allerlei vormen van informatie die op de website staan. De klant moet genoeg informatie tot zijn beschikking hebben om zichzelf een langere tijd op de website te bevinden. Hierbij kan je bijvooorbeeld denken aan blogs maar ook kleine details zoals ‘meer informatie’ of ‘ga naar je winkelmand’.

De website moet technisch in orde zijn. Hierbij wordt gekeken naar onder andere de structuur op de website, de laadsnelheid van de pagina’s, goede URL’s en gestructureerde data. De website moet een zo goed mogelijke ervaring kunnen bieden aan klanten.

Bij autoriteit kijkt Google naar de betrouwbaarheid van de website. Hierin speelt de naamsbekendheid een rol. Hyperlinks is de methode die het meeste hiervoor wordt gebruikt. Hierbij maken andere websites gebruik van een link die hun klanten door verwijst naar jouw website. Andere websites laten zo zien dat zij jouw website goed en betrouwbaar vinden. Vaak hebben ‘oudere’ websites hier een voordeel omdat zij al een reputatie hebben opgebouwd.

Bij SEO wordt er onderscheidt gemaakt tussen on-page en off-page. On-page staat voor alle aanpassingen die direct beïnvloed kunnen worden. Teksten op de website verbeteren is een voorbeeld van een on-page activiteit. Off-page zijn activiteiten waarbij er weinig tot niets beïnvloed kan worden. Denk hierbij aan reviews die klanten plaatsen.

Wat kan SEO voor jou betekenen?

 

79% van de meest succesvolle webwinkels maakt gebruik van SEO. Concurrentie maakt ook gebruik van SEO. Het is dus van belang dat jouw bedrijf ook gebruik gaat maken van SEO om net zo goed of misschien zelfs beter vindbaar te zijn dan de concurrentie. Het grote voordeel van SEO is dat er veel potentiële klanten bereikt kunnen worden. Door effectieve zoektermen te gebruiken, zoals ‘nieuwe fiets’ kan een fietsenwinkel koopgerichte klanten bereiken.

SEO is ingewikkeld en zal niet effectief zijn om dit zonder enige kennis te gaan proberen. Daarom is het verstandig om dit werk uit te besteden aan een extern bedrijf die hier gespecialiseerd in is. Aan SEO zijn geen directe kosten verbonden. Alleen om jouw website zo hoog mogelijk te laten verschijnen in een zoekopdracht kost het wel tijd en dus ook geld. In ruil hiervoor krijg je dus potentiële klanten die van grote waarde kunnen zijn voor je bedrijf.

SEO versus SEA

 

Vaak is er verwarring; wat is SEO en wat is SEA? SEA staat voor Search Engine Advertising, het gaat over online adverteren in zoekmachines, voornamelijk in Google.

Bij het online adverteren wordt er voornamelijk gekeken naar 3 punten: de hoogste bieder, advertentiekwaliteit en het verwachte effect van advertentie-extensies. SEA en SEO versterken elkaar; bijvoorbeeld kun je leren van de resultaten die je m.b.v. SEA behaalt; welke zoekwoorden werken goed en welke juist minder? De zoekwoorden die goed werken kun je gebruiken om de content op de website te optimaliseren. Er is geen direct verband tussen SEA en SEO. Dat wil zeggen; het is niet zo dat als je adverteert, de website direct beter presteert in de organische zoekresultaten. Maar indirect is er zeker een verband; doordat je adverteert wordt je site vaker bezocht, populairder en daardoor belangrijker voor Google. Indirect word je uiteindelijk dus ook organisch beter gevonden. Op den duur is het belangrijk dat er een goede balans ontstaat tussen SEA en SEO.

 

Wil je graag meer lezen over SEA? Kijk dan ook naar deze blog.

Google-partners

 

Wist je dat wij Google-partners zijn? Wij zijn gecertificeerd voor Google Search, Shopping, Display en Video Ads. Ook hebben we bewezen voor meerdere klanten van Google campagnes een succes te kunnen maken.

Wij maken als bureau gebruik van de voordelen die het Google partnerprogramma te bieden heeft.

Onze klanten profiteren daar indirect ook van!

Benieuwd naar de mogelijkheden van SEO voor jouw bedrijf? Of wil je graag de eerste voorzichtige stappen zetten? Wij, Digital Junkies, denken graag met je mee onder het genot van een kop koffie. Neem nu contact met ons op!

Lees ook onze andere blogs!

Tim Roovers
No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.