Zoekmachine marketing

Zoekmachine optimalisatie is al sinds de uitvinding van “het internet” een begrip. En nog steeds is het een van de belangrijkste manieren om onder de aandacht te komen van je doelgroep, maar niet de enige.

Tegenwoordig zijn er 3 typen zoekmachinemarketing (SEM). Allemaal bedoeld om je zichtbaarheid in de zoekresultaten te verbeteren.

1. SEA (betaald adverteren)

SEA staat voor Search Engine Advertising. Het betalen voor advertenties in zoekmachines als Google en Bing is de snelste manier om bezoek naar je website te krijgen. Maar elke klik kost geld, dus is het belangrijk dat een bezoeker je een goed rendement oplevert. Conversie optimalisatie is daarom essentieel.

Ook is het belangrijk om de relevante zoekwoorden te selecteren en daarbij de juiste advertenties te tonen. Advertenties kun je A-B testen om zo te bepalen welke advertentie het beste werkt.

Of je als adverteerder een beter resultaat haalt dan je concurrenten hangt van meer af dan alleen de prijs die je bereid bent te betalen voor een klik.

 

Benieuwd naar meer informatie over SEA? Lees dan ook onze blog.

google en bing adverteren

2. SEO (organische resultaten)

Een goed natuurlijk ofwel organic resultaat halen op voor jou relevante keywords is de goedkoopste manier. Maar vergis je niet; het kost tijd en energie om dit te bereiken en vast te houden.

 

We zien vaak dat bedrijven proberen om zoveel mogelijk content te schrijven of zoveel mogelijk zoekwoorden op een pagina. Dat heeft tegenwoordig nog maar weinig zin, en kan zelfs averechts werken. Het belangrijkste is om de juiste content voor jouw doelgroep aan te bieden. En vervolgens rekening te houden met het algoritme van zoekmachines. Dus deze content aan te bieden op een manier dat de robots van Google en Bing het ook kunnen indexeren.

3. Lokale SEO

Bij lokale SEO gaat het erom zo goed mogelijk gevonden te worden op voor jou relevante zoekwoorden in combinatie met jouw vestigingsplaats en die van de gebruiker.

 

Bedenk dat 46% van alle Google-zoekopdrachten op zoek is naar lokale informatie.

 

Een goed begin om lokaal beter gevonden te worden is d.m.v. de juiste instellingen in Google Mijn Bedrijf. En het mooie is dat Google dit kosteloos aanbiedt.

Lokale SEO
synergie tussen SEA en SEO

Synergie

Uiteindelijk is het zoeken naar de juiste balans tussen SEO en SEA. Dit is voor elk soort organisatie anders.

 

Er zijn verschillende onderzoeken die aantonen dat er synergie bestaat tussen de verschillende vormen van search engine marketing. Dat wil zeggen dat het voor het eindresultaat uiteindelijk het beste is als beide disciplines naast elkaar worden ingezet.

 

Helaas zie je vaak dat SEO en SEA specialisten met elkaar concurreren; beiden willen hun targets halen. Maar samenwerken levert onder de streep het meeste op. Immers het doel is min of meer hetzelfde.

Google-partner

Yeah! Digital Junkies mag zichzelf een gecertificeerde Google-partner noemen.

Wij zijn gecertificeerd voor Google Search, Shopping, Display en Video Ads.

Ook hebben we bewezen voor meerdere klanten van Google campagnes een succes te kunnen maken.

Daarom zijn we Google Partner en maken we gebruik van de voordelen die dit biedt.

Als klant profiteert u daar natuurlijk ook van!

 

Meer weten over de mogelijkheden van zoekmachinemarketing?

Hoe dit jouw organisatie meer sales op kan leveren? Mark Mesman is Junkie op het gebied van Google Ads en SEO. Hij helpt je graag verder.

contact met Mark